Januari – Een beestenboel geregel

31 januari 2021 - Mestia, Georgië

DSC04399

Hoi allemaal! Het is weer tijd voor een update. Uit Mestia zal dit ook de laatste worden aangezien ik op het punt sta naar de hoofdstad Tbilisi te reizen. Als alles goed gaat vlieg ik 8 februari van Tbilisi terug naar Schiphol waar Amber op mij zal staan te wachten.

Jullie hebben ook gelezen dat er veel restricties zitten aan reizen. Dat is in Georgië niet anders. Sinds eind november zijn alle restaurants dicht, is er een avondklok en het vervelendste voor nu, ligt al het openbaar vervoer plat. Het zag er naar uit dat ik een taxi moest nemen van Mestia naar Tbilisi en dat zou een dure grap worden.

Gelukkig heeft een half Georgisch/half Duits gezin, die zelf ook terugvliegen naar Duitsland, mij een lift aangeboden! Dat is natuurlijk een flinke mazzel, maar het gaat wel lekker vaag op Georgische manier. Eerst zeiden ze dat ze ergens eind januari zouden gaan, maar eind januari wordt natuurlijk begin februari. Gelukkig gaat hun vliegtuig op de 5de, dus weet ik zelf zeker dat ik op tijd in Tbilisi ben om alles te regelen.

Dat regelen is namelijk nog spannend. Er zijn twee testen die ik moet doen, een PCR test en een snel-test. De snel-test moet 4 uur voor het vertrek van de vlucht worden afgenomen en aangezien dit vertrek om 7 uur is wordt het afnemen van de test nachtwerk. Dit kan trouwens niet op het vliegveld zelf, dus wordt vervoer naar de testfaciliteit en vervolgens naar het vliegveld ook weer onduidelijk. De testen en documenten die ik moet laten zien voor het boarden moeten ook aan een stel eisen voldoen en of de uitslagen dat ook echt doen is nog de vraag. Verder moet ik ook geen corona krijgen. De Nederlandse ambassade voorziet mij trouwens van goede uitgebreide informatie, wat erg prettig is.

In Tbilisi heb ik een prachtig appartement gereserveerd. Het ligt vlak naast de botanische tuin die net als het Asser bos van het centrum tot de rand van de stad loopt. Dus dat wordt overdag lekker wandelen en ’s avonds bij een van de afhaalrestaurants in de buurt een spannend Georgisch hapje halen.

Maar wat ik jullie nu allemaal gedeeld heb gaat voornamelijk over wat er nog op de planning staat. En jullie zijn denk ik ook benieuwd hoe het de afgelopen maand was. Dat was weer erg rustig. Ik heb lekker veel kunnen lezen en muziek maken en heb nog twee korte wandelingen kunnen doen. Maar vooral ben ik goed vermaakt door de dieren die hier allemaal rondlopen.

De honden die hier op het erf lopen kan ik wel even voorstellen. Er is Moera, een oude hond die 16 jaar geleden is komen aanlopen en nooit meer is weggegaan. Hij heeft het bewaken van het erf als serieuze opdracht gezien en Davit vertelde dat hij wel eens met een soort speer in zijn lijf of met de wond van een bijl thuis is gekomen. Ondertussen is hij halfblind en mank en houdt het bij blaffen als hij denkt iets te zien, bijvoorbeeld een kwartier lang naar de blauwe vuilniscontainer. Verder is er een naamloze zwarte hond die een paar jaar geleden is komen aanwandelen die het blaffend bewaken ook erg serieus neemt en vol energie naar elke hoek van het erf rent als er iets lijkt te zijn. Als laatste is er Coffee, de enige eigen hond. Coffee is prachtig en goed opgevoed, maar wel wat verlegen.

De volgende foto is erg typisch, hier was een drie potige agressieve geit het land opgekomen en deze moest weggejaagd worden. Van links naar rechts: hond van de buren die af en toe komt buurten, geit, naamloze zwarte hond, boven de mooie Coffee en onder de gehavende Moera die de verkeerde kant op staat.

IMG20210118170803

Zoals dit gebeurt er meer. De bende had op een gegeven moment een geitensnuit gevonden waar ze een paar dagen van hebben lopen knabbelen en komen er vaak verdwaalde paarden langs die weg moeten.

Ook was er dit spontane stierengevecht.

IMG20210124164149 (3)

Maar vanaf nu gaat het er dus weer heel anders uitzien. Zodra ik terug ben in Nederland zal ik nog schrijven over Tbilisi en de terugreis. Tot dan!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jan Huizenga:
    Hej Casper, tot dan!
  2. Cees:
    31 januari 2021
    Nou Cas, dat wordt allemaal nog een spannend weekje. Maar je klinkt optimistisch dus het zal allemaal wel lukken. Geniet ondanks alles van de terugreis en je verblijf in de hoofdstad.
  3. Julie-Anne Le Gras:
    31 januari 2021
    Van je relaas over de dieren die je kent en observeert heb ik genoten. Hoop dat alles dat met je terugreis te maken heeft gesmeerd loopt. Hugs!
  4. Penny Macpherson:
    Hi Caspar,
    Thanks for writing about another aspect of life in Georgia, the roaming domestic animals. Life is not easy there. I hope your return trip goes as smoothly as possible. I suspect it will be yet another adventure. You will have so many more stories to tell when you get home and I hope you will write another blog. Life here is probably much like in the Netherlands.
    We are not under lockdown, but quite restricted. I am happy to comply with the restrictions because I sure want Corona wiped out. We have our protesters against mask wearing, etc. but not as many as in NL. I am taking advantage of all this quiet time to do lots of reading and to study Spanish :). Good luck and Bon Voyage.
  5. Mylca:
    31 januari 2021
    Hey Cas.. Weer een fijn verhaal om te lezen..😃✨ Fijne reis terug. Voorzichtig onderweg knuffels van ons.
    Liefs Mylca💞😘😘😘☀️
  6. Thomas:
    31 januari 2021
    Wow, wat balen dat je net zo te gekke reis hebt gepland terwijl dat virus huishoudt.
    Maar alsnog een mooie ervaring.
  7. Pascal Le Gras:
    31 januari 2021
    En dan is je avontuur alweer bijna ten einde. De laatste loodjes wegen het zwaarst. Hopelijk voor jou niet te zwaar. In je bagage neem je een heleboel mooie ervaringen mee. Die neemt niemand je meer af.
    Als je terugkomt zijn we hopelijk op weg uit de lock-down te komen. De scholen beginnen weer. Amber wordt vast snel ingeend. Voor jou (en mij) moeten we maar afwachten hoe het gaat lopen.
    Mijn handen jeuken om je ook op te wachten op Schiphol. Want ik wil dat K...kabeltje wel eens zien. Maar je zult vast niet meteen behoefte hebben aan je grote neef.
    Goeie reis!
  8. Remco Geuze:
    Hej Casper,
    Wat een prachtige omgeving, ik sta altijd weer stil bij de beelden die je bij je blog zet.
    Ik hoop dat de terugreis een beetje soepel gaat (en je natuurlijk negatief test) en je snel weer bij Amber zal zijn, dat zal wel weer even wennen worden :)
    Hopen dat we het hier langzaam onder controle krijgen, dan kunnen we weer een keer lekker een biertje doen.

Goede reis!
  9. Maaike Munniksma:
    1 februari 2021
    Hai Casper,
    Georgie is bijna teneinde. Nog een avontuurlijke reis naar Tbilisi en Nederland voor de boeg. Ik hoop dat die voorspoedig gaat. Uit je blogs blijkt, dat er altijd weer onverwachtse oplossingen komen. Het intense leven met de natuur en de dieren heeft vast veel met je gedaan. En straks die lieve Amber weer. Dat zal ook best even wennen weer zijn. Opgesloten in een flatje. Benieuwd hoe het verder gaat. En fijn je straks weer te zien.
    Liefs, Maaike
  10. A.R. Le Gras:
    3 februari 2021
    Hai Capser, goed om te lezen, dat het je goed gaat. Siberische kou in Georgië lijkt me geen pretje, dan maar de balalaika erbij gehaald. Overigens hoor ik je weinig over muziek/rap/hardrock: de Belaruss. band Molchat Doma? Tot over een paar weken. Groetjes Rob en Erica Le Gras.
  11. Eric le Gras:
    4 februari 2021
    Moi. Goeie reis terug. En ook het beste voor je verdere tocht in Nederland.
    Als jullie vers eten voor de deur willen hebben, dan hoor ik het wel.