December – De boel een beetje op zijn plaats

2 januari 2021 - Mestia, Georgië

Hoi allemaal,

Voordat ik vertel wat ik deze maand allemaal uitgespookt heb zal ik eerst het vervolg van 'de bestelling' met jullie delen. Zoals jullie vorige keer lazen was er al genoeg gedoe rondom deze bestelling, maar het was nog niet helemaal afgelopen. De maandag dat ik het wilde halen bleek er brand geweest te zijn in het pand onder het postkantoor. Toen ik aankwam waren ze deze nog bezig leeg te ruimen en in het postkantoor zelf waren ze de boel nog aan het schoonmaken.

De bestelling mocht nog niet direct mee. Ik moest nog anderhalf uur wachten. Er stond een stoel, dus ik heb lekker achterover gezeten te kijken naar hoe ze druk bezig waren met het schoonmaken van het pand. Er was veel rook en water naar binnen gekomen. Het bluswater was helaas ook op de pakketjes gekomen waaronder de mijne.

Nadat ik dit natte pakketje in handen kreeg moest ik nog apart naar de bank om de invoerbelasting te betalen. Hier heb ik ook weer een uur moeten wachten voordat ik aan de beurt was en nog een half uur voordat de boel dan eindelijk helemaal was afgerond!

Eenmaal thuis bleek het kabeltje niet te werken.

In de reacties van vorige keer kwam naar voren dat veel van jullie dachten dat dit door de oude sovjet bureaucratie kwam, maar ik denk zelf dat het meer komt doordat Mestia zo afgelegen in de bergen ligt. Als ik deze ervaring vergelijk met vorig jaar, waar Amber en ik ook tijden zijn bezig geweest om een registratie te krijgen in St. Petersburg (wat uiteindelijk mislukte), was dit een hele andere ervaring. Hoewel het hier redelijk lang duurde, was het meest opvallende toch de behulpzaamheid van de mensen.

Gelukkig brengen de bergen ook het volgende.

DSC03565 (2)

Wat ik verder allemaal uitgespookt heb is weer niet erg avontuurlijk. Vooral veel muziek maken en lezen.

Het was mijn bedoeling om hier veel muziek te schrijven, maar dat gaat nog stroef. Deze stroefheid herken ik uit hoe het thuis gaat als ik dit probeer. Wat er wel anders is, is dat ik hier nu vaak tegenaan loop en het mij meer bezighoudt. Er begint duidelijkheid te komen over hoe ik hier kan uitkomen en motivatie kan bewaren. De komende tijd zal ik hier een plan voor maken die ik straks in Nederland kan gaan uitvoeren. Verder heb ik besloten om in de tussentijd veel te oefenen. Nu ik de tijd heb kan ik elke oefensessie opnemen en terugluisteren, wat heel leerzaam is.

Wat ik lees is heel breed, maar één ding wil ik daarvan uitlichten. Geschiedenis en filosofie hebben mij altijd geïnteresseerd, vooral om de wereld een beetje te kunnen begrijpen. Maar bij beide richtingen merkte ik dat het vaak over losse stukken ging. Losse ideeën en losse periodes in de geschiedenis. Bij de onderwerpen werd ook vaak gezegd dat de context van de tijd heel belangrijk is voor een goed begrip. Maar deze context miste ik vaak.

Ook al in Nederland was ik al tijden bezig deze context voor mijzelf duidelijk te krijgen en nu heb ik er flink de tijd voor genomen. Hoe meer ik hier over leer hoe meer kwartjes er vallen en hoe logischer de problemen van tegenwoordig lijken.

Ik kan iedereen aanraden zich hier ook in te verdiepen omdat wij hierdoor elkaar beter kunnen begrijpen en vele malen beter naar oplossingen van onze problemen kunnen werken. Voor mensen die hier geïnteresseerd in zijn kan ik A brief history of human thought van Luc Ferry aanraden en een lezing serie die The Western Tradition heet van Eugene Weber (op youtube te vinden). Sapiens van Harari is erg populair, maar vond ik te veel aangevlogen vanuit ons huidige denken.

DSC03397 (2)

Wat voor mij boven alles uitspringt is dat onze huidige normen en waarden er niet altijd zijn geweest, maar pas sinds de verlichting en de Franse revolutie. Hiervoor werden ‘anderen’ echt niet anders gezien dan een dier dat gehouden werd op de boerderij. Pas 250 jaar geleden is dus duidelijk geworden dat alle mensen anders moeten worden gezien dan dieren. Er is besloten dat vrijheid, gelijkheid en broederschap de belangrijkste waarden zijn, maar we zijn er nog niet uit hoe we deze het beste kunnen waarborgen. 250 jaar is maar een korte tijd voor dit soort gigantische projecten.

Verder wordt er als tegenargument van sommige oplossingen tegenwoordig gebruikt dat het te veel geld zal kosten en daarom een slechte oplossing is. Geld is een middel waar we een streven van hebben gemaakt. Voor ons als personen en voor bedrijven is het belangrijkste doel om geld te verdienen, het liefst zoveel mogelijk. Dit is niet altijd het geval geweest en we moeten ons ook realiseren dat dit niet altijd het geval hoeft te blijven. In het verleden hebben we gestreefd naar de grootste religieuze toewijding of militaire kunde en in de toekomst kan dit weer iets heel anders worden.

Serieus hè? Mij geven deze realisaties in ieder geval duidelijkheid waarmee ik de wereld van tegenwoordig beter weet te plaatsen en daarom veel rust. Snel weer terug naar Mestia!

De kerst is achter de rug en was voor mij net zoals voor veel mensen in Nederland erg rustig. In Georgië wordt de orthodoxe kerst gevierd, maar deze is pas op 7 januari. Tijdens onze eigen kerst heb ik lekker eten van een restaurant opgehaald en dit tijdens skypen met thuis opgegeten.

Met oud en nieuw ben ik ’s avonds uitgenodigd bij Davit en mocht ik plaats nemen aan deze tafel vol met lekkers en zelfgemaakte wijn.

DSC04336

In deze tijd heb ik gemerkt dat ik wat veel met Nederlandse dingen bezig was (contact, maar ook verzekeringen en telefoonabonnement e.d.). Voor deze dingen heb ik mij ingezet om ze voor het einde van te maand af te ronden, zodat ik mij in januari weer goed kan afsluiten. De sneeuw en de kou zijn er en ze nemen veel stilte mee. Heerlijk!

Voor mensen die het leuk vinden. Deze maand ben ik kort geïnterviewd door radio Drenthe (vanaf 9:00): https://www.rtvdrenthe.nl/radio/programma/131/de-Dag-van-Drenthe-met-Judith/aflevering/59453

Gelukkig nieuw jaar allemaal!

1. Jan Huizenga:
    2 januari 2021
    Hallo Casper, bedankt voor dit heldere verslag waarmee je anderen en mij een inkijk geeft van jouw ervaringen, gedachten en ontmoetingen.
  2. Lilian Hoekstra:
    2 januari 2021
    Lieve Cas, heel fijn te lezen hoe je bezig bent met het vinden van je eigen ritme, in de stilte van de sneeuw waarin je rustig een uurtje bij het postkantoor kan zitten, kijkend naar de schoonmaak van een brand. Hoe je met de muziek bezig bent en nu tijd hebt om het terug te luisteren. Geen afleidingen meer in je hoofd. Hoe je gedachtestromen als reacties op niet-werkende realiteiten door je heen laat gaan, op zoek naar wat dan wel werkt voor de mens. Dat geld alleen niet zaligmakend is, evenzo religie en militaire acties. (Moet ik je nog wel even vertellen dat we met O en N traditioneel Gerisked hebben!) Hoe je geniet van het overvloedige Georgische eten en de gastvrijheid van de mensen. Al deze ingrediënten zijn prachtig om straks weer mee te nemen naar huis. Geniet er nog van, in de stilte van de sneeuw en de gigantische witte bergen van de Kaukasus. Dit vergeet je nooit meer. Veel plezier.
  3. Julie-Anne Le Gras:
    3 januari 2021
    Hoi Casper, weinig gebeurtenissen, veel ervaringen en inzichten. Wat denk je van een bezoek aan dit klooster? http://phokanunnery.ge/?lang=en&page=m1&pages=43? Als 't tenminste niet te ver weg is. De bergen tegen rose achtergrond, is dat zonsneergang? Fijn dat je je zo goed voelt in Mestia.
  4. Pascal Le Gras:
    4 januari 2021
    Ha Casper, Wat zo'n kabeltje allemaal niet kan uitrichten. Je kunt je toch niet voorstellen dat je in Nederland een nat pakketje van het postkantoor meekrijgt? Enfin, het kabeltje heeft je veel gebracht. Alleen niet waar het voor bedoeld was.
    Goed om jezelf in de spiegel te kijken. Gebruik daar vooral de komende periode voor. Voor je het weet ben je weer terug in Assen. Kabeltjes genoeg daar overigens.
  5. Maaike Munniksma:
    4 januari 2021
    Hai Casper,
    Fijn om te lezen wat je bezighoudt. En wat het met je doet.
    Dat leren van terugluisteren herken ik zo. Ook van gesprekken kan dat zo zijn.
    Super zoals je in de stilte en schoonheid zoekt naar materiaal voor het bijeenbrengen van losse eindjes.
    Nog een maand om in al dat moois en stils te zijn.
    Veel inspiratie en op zijn plek vallen gewenst,
    Liefs, Maaike